Vozovi još idu i nova lica nose kroz Podlugove

zeljeznickanaslovnasehicBosna  ima majku. Majka se popne na brdo iznad pruge pa mahne mašinovođi. Majka mahne mašinovođi, a lokomotiva vrisne. Tako zapisa rahmetli Nedžad Ibrišimović. Putovanja vozom uvijek su u našoj mašti vezana za romantiku, avanturu i uzbuđenje kao u romanu Agate Kristi „Ubistvo u Orijent expresu“ ili , pak, jedinstvenu bosansku tugu kao u filmu „Ovo malo duše“ i pjesmu Nervoznog poštara „Voz za sreću“.
Željezničku stanicu Podlugovi ovjekovječi u svojoj pjesmi nenadmašivi Zdravko Čolić, a mi se oduvijek pitamo koja je to misteriozna ljepotica bila inspiracija za himnu Podlugova od 1983. godine. Pjesma „Stanica Podlugovi“, smatra se jednom od pet najboljih pop pjesama bivše države. Čola je snimao spot na stanici dva puta, a pjesmu je napisao pisac, pjesnik, humorista pokojni Vlado Dijak.
Putovanje vozom je daleko udobnije i često brže od onih autobusom. Tokom vožnje možete da se šetate, spavate, a što je najvažnije upoznate putnike. Nekada je sam dolazak do željene destinacije predstavljao avanturu i dio čari putovanja vozom. Rijetko se putovalo avionom, smeštaj je bio drugačiji, slale su se razglednice, a ne e-mail poruke, a da bismo se javili kući morali smo da odemo do lokalne pošte ili govornice.

Danas su putnici većinom radnici i studenti kojima je ovakav prijevoz znatno povoljniji od autobuskog.

Zanimanje otpravnik vozova

Vozovi još idu i nova lica nose kroz Podlugove. Voze teret, prevoze putnike. Željeznička stanica Podlugovi dijeli sudbinu svih ostalih željezničkih stanica u poslijeratnom periodu u Bosni i Hercegovini. Slika na zidu kancelarije šefa stanice iz 1895. pokazuje da se Željeznička stanica nalazi još na istom mjestu, ali su Podlugovi iz tog vremena neprepoznatljivi. Postali su raskrsnica, sjedište mnogih firmi i mjesto u kojem su dom pronašli protjerani iz oko 20 gradova BiH i učinili Podlugove puno većim naseljem.
Vrijedni uposlenici Željezničke stanice trude se organizovati posao da obezbjede tačnost i sigurnost saobraćaja. Prvi voz ide za Zenicu u 5 i 30 ujutro i prevozi radnike koji počinju posao u sedam sati.
Jedan od najodgovornijih poslova je posao otpravnika vozova.
Hazim Šehić taj posao radi uspješno već 12 godina. Interna šala među zaposlenima je „Da nema otpravnika da postavi skretnice kuda treba da vode, mašinovođe ne bi znale kuda treba da voze“.
-Otpravnik vozova direktno reguliše saobraćaj i brine se o bezbjednom i ekonomičnom kretanju vozova u prostornim odsjecima prema susjednim stanicama. Na prvom mjestu je sigurnost putnika. Putnika nema kao prije ali ih svaki dan ima dovoljno. Ovo jeste jedan od najodgovornijih poslova, objasnio nam je otpravnik Šehić.
On nije htio da se hvali. Ali, otpravnik jeste taj koji reguliše saobraćaj i određuje koji će voz na koji kolosijek. U tom regulisanju saobraćaja ima više odgovornih lica.

Historijat Željezničke stanice Podlugovi

Željeznička stanica Podlugovi izgrađena je 1913. godine i nalazi se u općini Ilijaš. Sastoji se od 798,74 kvadratnih metara koju čine podrum, prizemlje i jedan sprat. Građena je od opeke i prekrivena crijepom.
Do decembra 1990. godine, u njoj se, pored kancelarija, blagajne, čekaonice, kuhinje, bifea i ostalih pratećih prostorija, nalazila i oridinacija sa prostorijom za medicinsku sestru.
Pruga Podlugovi – Vareš, dužine 24,557 km, izgrađena je i puštena u saobraćaj 7. novembra 1895. godine, a ukinuta je 28. marta 1953. godine kada je izgrađena pruga normalnog kolosijeka Podlugovi – Droškovac.
Uvođenjem pruge normalnog kolosijeka dolazi do ukidanja pruga sa uskotračnim kolosijekom. Uskotračnim prugama su saobraćale parne lokomotive koje su kao pogonsko gorivo koristile ugalj. Te lokomotive su u narodu poznate pod imenom “ćiro” i danas se koriste samo kao turistička atrakcija, javili su nam iz Željeznica Federacije BiH.
Nakon što su Željeznice FBiH uredile brojne stanice, poput one u Rajlovcu i Semizovcu, nadamo se da će na red doći i Željeznička stanica Podlugovi.